Blog

Online gesprekken voeren? Zo word jij een pro!

Auteur: Joost Riphagen

Datum: 02.02.2023

Blijven ontwikkelen

Voer jij regelmatig online gesprekken? Goed bezig. Dan is het belangrijk dat jij je als sales professional of adviseur blijft door ontwikkelen. Ook in het gebruik van Microsoft Teams. Daarom in deze blog dertien tips om nog meer uit online gesprekken te halen. En even een check om te kijken of je de basis op orde hebt 😉.

Direct een inspiratiegesprek aanvragen? Dat kan!

Contact

De basis op orde

Je bent al een tijdje op weg met online verkoop en sales gesprekken. Toch goed om eens te kijken of je de acht basis elementen al goed hebt staan:

  1. Kun je staan en zitten? Een bekende DOOR-denker is; een zittende spreker verdient een slapend gehoor. Daarom, is jouw werkplek zo ingericht dat jij kunt staan en zitten?
  2. Een passende achtergrond? Je wilt dat jouw achtergrond bijdraagt aan jouw boodschap. Zorg dus voor een passende achtergrond of upload er een in Teams. Heb jij deze staan?
  3. Goede camera? Veel mensen werken op laptops. Deze hebben wel een webcam, maar die zijn vaak van b-kwaliteit. Heb jij al een goede webcam aangeschaft? Denk eens aan deze.
  4. Twee schermen? Jouw thuiskantoor is de plek waar jij jouw waarde toevoegt. Je wilt dan natuurlijk niet tijdens een gesprek steeds tussen jouw documenten en jouw klant te hoeven schakelen. Heb jij al een tweede scherm geïnstalleerd?
  5. Slimme planning? Als je niet uit kijkt, zit of sta je de hele dag achter het scherm. Wen je daarom aan om overleggen van drie kwartier te plannen. Zo heb je een kwartier voor het volgende overleg om te lopen, de wc te bezoeken en zo de aandacht vast te houden.
  6. Samenvatting na ieder online gesprek? Je wilt graag de zaken die jij afspreekt borgen. Stuur daarom direct na het gesprek een kort verslag van de belangrijkste uitkomsten. Zo weet je zeker dat alle acties goed kunnen worden opgevolgd.
  7. Oortjes of koptelefoon? De echo’s galmen nog regelmatig door Teams of Zoom, maar natuurlijk niet bij jou. Jij hebt natuurlijk oortjes of een koptelefoon met microfoon!
  8. Regelmatig verbeteren in het gebruik van Teams? Je kunt jezelf continu verbeteren in het gebruik van Teams. Heb jij hier bijvoorbeeld al eens gekeken?

Lees snel verder onder de foto. Hier gaan we de diepte met je in!

Ben jij op zoek naar meer tips & tricks voor jouw team?

Contact
Ook katten doen aan Teams - DOOR Training & Coaching

De basis staat. En nu DOOR!

Goed. Jij hebt de basis staan. Dan volgen hier vijf ideeën om het online gesprekken voeren naar een nog hoger niveau te brengen. Zo blijft jij voorop lopen in jouw dienstverlening naar jouw klanten toe. Leuk toch?

  1. Wanneer je een PowerPoint maakt voor een relatie, dan voeg je daar vaak een logo van jouw relatie aan toe. Zo laat je zien dat jij je goed op het gesprek hebt voorbereid en je je hebt ingelezen in de organisatie van jouw relatie. Dat kun jij natuurlijk ook makkelijk doen in de achtergrond die jij projecteert in Teams of Zoom. Zet het logo van jouw organisatie en die van jouw klant daar naast elkaar, en je creëert direct meer vertrouwen.
  2. Leid je een overleg met veel meer mensen, overweeg dan eens om in subgroepen zaken te overleggen en dan in de plenaire ruimte met elkaar de uitkomsten te delen. Zo kunnen mensen in kleinere groepjes met elkaar overleggen en zorg je dus voor betere interacties. Google even op ‘aparte vergaderruimtes teams’ en je vindt zeker hoe je dit in Teams kunt doen!
  3. Stuur voorafgaand aan een overleg eens iets op. We zijn nu al zolang online met elkaar bezig, dat soms iets fysieks ontvangen wonderen doet. Dus bijvoorbeeld nu een pakketje om warme chocolade melk te maken en met Pasen een zakje paaseitjes. Het hoeft niet groot, maar alle kleine dingetjes helpen!
  4. Wanneer je werkt met een PowerPoint, oefen dan regelmatig met het gebruik van een tweede scherm en hoe je het beste de presentatie kunt laten zien én tegelijkertijd ook jouw klant(en) goed kunt zien. Op die manier hou jij contact en zorg je ervoor dat je een echt gesprek voert.
  5. Maak live notities bij een vergadering. Dit kun je doen door deze live in de chat toe te voegen, maar ook door de notulen functionaliteit in Teams te gebruiken als jij met een groep klanten of collega’s samen werkt. Handig, want op die manier is het direct duidelijk welke afspraken zijn gemaakt en wat de belangrijkste uitkomsten zijn.

Heel veel succes met het toepassen van deze tips!

Direct aan de slag

Wil jij meer weten over het voeren van online gesprekken met klanten? Schrijf je dan in voor het programma 'Online salestraining'! Een interactieve online training waarin jij als salesmanager, -medewerker of accountmanager leert hoe je de online samenwerking met klanten kunt doorzetten.

Vraag meer informatie aan