Blog

Bereid je salesorganisatie nu voor op de tijd na corona

Wij zijn nog niet van alle impact van de coronacrisis af. Daarom is het slim om nu alvast na te denken hoe jouw salesorganisatie in te richten als de coronamaatregelen straks voorbij zijn. Want voor je het weet laat je je leiden door de waan van de dag en vergeet je te leren van wat er is gebeurd.

Auteur: Joost Riphagen

Datum: 24.02.2021

99% van wat wij doen gaat onbewust

Vorige week was een breinexpert bij DOOR te gast. Wat blijkt? 99% (of meer) van wat wij doen gaat onbewust. Het betekent dus ook dat heel veel dingen nu gewoon gaan zoals ze gaan. Daarom bestaat er een grote kans dat we misschien wel weer heel makkelijk teruggaan naar de situatie hoe deze voor corona was. Niks mis mee, hoor ik je denken. Maar er zijn ook positieve ontwikkelingen ontstaan in coronatijd, waarvan we kunnen leren. Daarom lees je hieronder vier ideeën hoe jij jouw team nu kunt voorbereiden op de tijd na corona. 

Direct een gratis inspiratiegesprek aanvragen? Dat kan!

Idee 1: Inventariseer wat goed is, intern en bij klanten

De basis van de inrichting van jouw salesorganisatie na corona is door scherp te krijgen wat er goed werkt. Dit geldt zowel voor jouw sales collega’s als voor jouw klanten. Start daarom nu met het uitvragen (door bijvoorbeeld een korte vragenlijst via Typeform te sturen) van wat er positief is aan de andere manier van werken die nu wordt gehanteerd. Wanneer de antwoorden binnen zijn, deel deze dan met een team waarmee jij de nieuwe ideeën vorm wilt gaan geven.

Idee 2: Laat het ideaalbeeld individueel omschrijven

Nu je scherp hebt wat klanten en collega’s goed vonden, is het goed om een scherp beeld bij de gewenste situatie te krijgen. Laat iedereen in het projectteam op één A4 omschrijven hoe het ideaalbeeld er na corona uitziet. Je kunt eventueel richting geven door een aantal vragen te stellen, zoals:

  1. Waar werken wij?
  2. Hoe communiceren wij?
  3. Hoe lanceren wij nieuwe diensten?
  4. Wanneer komen wij wel bij elkaar?

Laat de omschrijvingen naar jou toesturen. Laat de namen van de omschrijvingen weg en deel de A4’tjes met iedereen uit het projectteam. Zorg ervoor dat iedereen deze tot zich neemt en kom gezamenlijk tot een ideaalbeeld.

Idee 3: Omschrijf wat voor te bereiden

Vanuit het ideaalbeeld ontstaan een aantal zaken om voor te bereiden, zodat alles staat als de coronamaatregelen straks voorbij zijn. Voordat je dat gaat uitwerken; denk ook na over hoe je de rest van de organisatie erbij betrekt. Organiseer hiervoor bijvoorbeeld een online inspiratie sessie ‘Sales After Corona’ en deel daarvan de uitkomsten en ideaalbeelden. Ga daarna met de uitkomsten aan de slag om zaken uit te werken. Maak de stappen klein door een wekelijkse update te geven over de ‘Sales After Corona’-aanpak. Stem voorafgaand ook af hoeveel tijd een ieder uit het projectteam aan het onderwerp besteedt, zodat het duidelijk is wat er mag worden verwacht.

Idee 4: Communiceer continu

Blijf communiceren over de afspraken die je maakt en de stappen die je zet. Wil jij graag sparren over hoe je dit kunt doen? Plan dan een vrijblijvend inspiratie gesprek in met een DOOR-coach! 

Vraag meer informatie aan