Blog

Promedico: van traditioneel zorgbedrijf naar softwarebedrijf

Regelmatig laat DOOR klanten met ambities aan het woord. Om ambities te realiseren wordt DOOR om hulp gevraagd. Hoe? Je leest het hier in een interview met Gijs van der Wielen (CEO) en Iris Köhlen van Cleef (Manager Sales & Marketing) bij Promedico.

Auteur: Hessel de Vries

Datum: 08.03.2022

In gesprek met Gijs en Iris

  • Kunnen jullie in het kort vertellen: Wie is Promedico, wat doet Promedico en wie is de doelgroep van Promedico?  

Gijs: Promedico is een dynamisch en energiek softwarebedrijf in het domein Healthcare, specifiek de eerstelijnsgezondheidszorg voor apotheken, huisartsen en apotheekhoudende huisartsen. We maken applicaties waar deze zorgprofessionals dagelijks mee werken. Promedico heeft nu 106 mensen in dienst, we groeien, hebben veel ambities en zoeken daarom ook nog ambitieuze mensen.  

Iris: Huisartsen, apotheken en apotheekhoudende huisartsen zijn onze primaire doelgroepen. Binnen deze doelgroepen zie je veel diversiteit, bijvoorbeeld: zelfstandige huisartsapotheken, zorggroepen, ketenzorg en de hele multidisciplinaire eerstelijnszorg. 

  • Gijs, jij bent een paar jaar geleden ingestapt bij Promedico. Hoe was de situatie toen je startte? 

Gijs: Promedico was niet als een softwarebedrijf georganiseerd. Het was een traditioneel zorgbedrijf met veel noodzakelijk onderhoud in verschillende applicaties. Ondertussen wordt het steeds meer een SaaS-software (Software as a Service). Een snel, energiek en agile bedrijf.

Promedico --> SaaS

Innovatie

  • Wat was voor jullie de noodzaak om te veranderen? 

Iris: We willen innoveren en door ontwikkelen zodat we de markt kunnen laten profiteren van de nieuwe technologieën die beschikbaar zijn. Daarin willen wij de positie innemen van ‘product leadership’, zodat we vooroplopen met innovaties en de oplossingen die we bieden aan de zorgketen. Extern hoort daar een andere benadering richting klanten bij en intern betekent dit een switch van een reactieve naar proactieve werkwijze op alle fronten.  

  • Wat was het moment voor jullie om te denken: dit is onze uitdaging en nu gaan we hulp zoeken? 

Iris: De middelen en mensen zijn er, maar we wilden meer grip op de markt. De stap naar de product leader positie en de verandering van werkwijze (van reactief naar proactief) is een enorme kluif met een team dat al jaren doet wat het doet. Dan is professionele hulp erg welkom. 

Gijs: Voor onze gewenste verandering is het dan heel mooi als je een nieuwe basis legt met alle accountmanagers. Je kunt dan samen op een nieuwe manier verder.  

  • Hoe zijn jullie uiteindelijk bij DOOR terecht gekomen? 

Gijs: Via onze HR-manager die DOOR kende vanuit het verleden. Er bleek een goede klik te zijn waardoor een relatie werd opgebouwd. Dit begon met een Open DOOR-training leiddinggeven, onder leiding van Edwin Benne, voor Iris en breidde zich door de positieve ervaring uit naar het team van accountmanagers. We hadden direct de klik met DOOR-trainer Watze Monsma. De zoektocht was: kunnen we reactief dienstbaar accountmanagement ombouwen naar proactief accountmanagement met alle skills die daarbij nodig zijn? 

De individuele groei wilde ik ook beschikbaar stellen voor het hele team.

Iris: De individuele groei die ik met ondersteuning van Edwin heb mogen doormaken wilde ik ook beschikbaar stellen voor het hele team. Zo kun je als team vervolgens doorgroeien. 

Meer weten over de DOOR-trainers Edwin Benne & Watze Monsma?

Klik op de link hieronder brengt je naar de pagina van de trainers van DOOR. Hier kun je onder andere informatie vinden over de DOOR-trainers Edwin & Watze en de trainingen die zij verzorgen.

Het programma bij Promedico

  • Jullie hebben bewust gekozen voor een lange termijn programma, waarbij medewerkers de tijd krijgen te groeien in de nieuwe invulling van hun rol. Wat zijn jullie ervaringen met het programma? 

Iris: Ik merk dat het team veel meer een team wordt. Het vertrouwen is enorm gegroeid en er wordt veel meer met elkaar samengewerkt. Voorheen hadden we een team met allemaal specialisten (huisartsen, apotheken, apotheekhoudend huisartsen) en iedereen werkte op zijn eigen manier. Ook merk ik dat het heel veel los maakt binnen het team. Ze worden continu getriggerd om hun nieuwe werkwijze toe te passen, ook in de periode tussen de kwartaaltrainingen. Door het veel meer naar activiteiten te vertalen, meer op de resultaten te focussen en korter en bondiger te zijn.  

Magic happens outside of your comfortzone.

  • Hoe reageren de accountmanagers op het programma? 

Iris: Ze vinden het soms confronterend. Maar de confrontatie zorgt er juist voor dat er een groei gecreëerd wordt. ‘Magic happens outside of your comfortzone’ en mede door het DOOR-programma worden ze af en toe behoorlijk uit hun comfortzone getrokken. Dat zorgt wel dat het af en toe wringt, maar van wrijving komt glans. Als je net als leidinggevende begint, gaat er een wereld voor je open. Het is dan heel waardevol om iemand naast je te hebben staan die jou coacht en begeleidt in het traject wat je samen met het team wilt oppakken.  

  • Gijs, vanuit je rol als directeur, wat zie jij ontstaan onder je mensen?  

Gijs: Dat sommige mensen onbewust onbekwaam zijn en dat ze door de training gaan zien dat ze bewust onbekwaam zijn. Vervolgens kunnen we dat weer doortrekken naar bewust bekwaam met al het materiaal dat in het programma tijdens het veranderingstraject wordt meegegeven. Dat is af en toe confronterend maar toch waardevol om daar de aandacht op te blijven vestigen. 

Comfortzone - Leerzone - Groeizone

'Klantdenken'

  • Het is mooi om te zien hoe jullie als organisatie dit programma omarmen en dit niet zien als een standalone training, maar vooral kijken hoe dit breed gedragen kan worden. Welke concrete vervolgstappen heb je wat voor ogen voor de organisatie? 

Gijs: Het wordt een cascade down model. Het begint bij sales en gaat door naar onze afdeling customer success. Zo zal het doorsijpelen door de hele organisatie zodat we overal het ‘klant-denken’ voorop zetten. De klant centraal stellen is enorm belangrijk, zowel voor de klant als voor onszelf. Door dit ‘klant-denken’ gaan wij als bedrijf een nog grotere toegevoegde waarde leveren aan onze klanten.  

  • Iris, welke stappen wil jij het komende jaar nog zetten met je team? 

Iris: Ik wil dat de verandering die we nu met het team doormaken een gewoonte, een ritueel wordt. Dat zodra we de training afgerond hebben dit ook echt als proces geïntegreerd is als dagelijkse werkwijze binnen het team en binnen de organisatie.  

  • Wanneer zijn jullie eind dit jaar blij? 

Gijs: Wanneer we ‘in control’ zijn. Dat klinkt cryptisch, maar ik zou het heel fijn vinden als wij aan de accountmanagement kant weten; we hebben nu deze funnel, hoe is deze optimaal gevuld om er uiteindelijk zoveel nieuwe klanten uit te laten komen. Wat voor activiteiten en marketingactiviteiten moeten we ontplooien om de funnel te blijven vullen. Daarnaast ben ik ook tevreden wanneer het proactieve contact met klanten een positieve impact heeft, intern en op de klanttevredenheid. 

Iris: Als we met kerst een team hebben staan dat echt samenwerkt, waar vertrouwen is, waar veiligheid geborgd is, waar conflicten mogen bestaan en waar we elkaar mogen aanspreken en coachen. Dat is een heel stevig fundament voor de verdere groei van het salesteam van Promedico en daarmee de hele business waar wij ons mee bezighouden. 

Ik ben echt blij dat we het samen doen.

  • Waarin onderscheidt DOOR zich echt? 

Gijs: DOOR onderscheidt zich in meerdere zaken. De juiste mensen op de juiste plek. Dat is een compliment voor Edwin en voor Watze. Maar ook de aanpak en de structuur die we er samen aan hebben gegeven om het over een langere termijn te verspreiden. De beste leermeester is continu te blijven te herhalen en toe te voegen, en daardoor het effect te zien in plaats van een crash course van een week. Ik ben blij dat we het echt samen doen. Edwin en Watze zijn geen trainers die in komen vliegen en weer weg zijn. Ze leveren echt toegevoegde waarde, echt een dienst waar we de hele organisatie beter mee maken. Ik denk dat dit zeker breder is dan de traditionele 1-daagse trainingen.  

Iris: Ik vind het heel mooi om te zien hoe DOOR het veranderproces enerzijds op het individuele vlak en anderzijds op teamniveau invult. Dit past zowel bij de organisatie als bij de individuele personen. Ik ben heel tevreden over DOOR. Er wordt niet alleen een boekje gevolgd. De toepassing van het programma met DOOR voelt als een partnership. Als een verlengde arm van Promedico die afgestemd is op onze behoefte, dat is heel waardevol.

 

Ondanks dat DOOR niet alleen een boekje volgt, bieden we wel een boekje aan. Pak je kans hieronder!

Download hier gratis het E-book &DOOR