Blog

“Een ja is geen ja in België”

Dries Duyck (25) is dé Belgische trainer van DOOR. Hij kent als geen ander de Belgische volksaard. Naast het werk bij DOOR heeft hij een eigen energiebedrijf, waardoor hij met veel mensen in contact komt. In deze blog legt Dries uit wat de cultuurverschillen zijn tussen Nederlanders en Belgen.

Auteur: Dries Duyck

Datum: 03.10.2019

De verschillen

  • Nederland is een contractland, België is een contactland

Het valt Dries, die woont in Iddergem (Vlaanderen), op dat Nederlanders vaak direct op hun doel gericht zijn in zaken. “Bij een zakendiner wordt er best veel over werk gesproken. In België gaat dit heel anders. Op een zakendiner praten wij vooral over privézaken als familie, wat ons bezighoudt, een nieuwe auto of een voetbalwedstrijd. Pas in een later stadium ga je samen over zaken praten.” Dries heeft daar een mooie oneliner voor. “Nederland is een contractland en België juist een contactland.” Het contact en het verdiepen in elkaar staat centraal. En daar mag veel tijd tegenover staan.

  • Nederlanders zijn veelal extravert. Belgen eerder introvert

Dries vindt het karakter van Nederlanders waarmee hij in contact komt vaak een stuk extraverter dan bij Belgen, die veelal introvert van aard zijn. “Een ja is geen ja in België. Het kan een ja worden maar ook een nee. In Nederland is een ja altijd een go. Dat is bij ons echt anders.” Dries verduidelijkt dit met een voorbeeld. Hij had een uitnodiging van een klant in de retail gehad om de winkel te bezoeken in Nederland. Dries kwam met een groep kennissen de winkel binnen en kreeg een mooie rondleiding. Iedereen was erg geïnteresseerd, maar niemand kocht iets bij deze klant. “De eigenaar leek teleurgesteld”, vertelt Dries. “We waren allen overtuigd van het product, maar we gingen het niet meteen aanschaffen. De Nederlander denkt: wat is er mis? In België calculeren we vaak al in dat we niet meteen iets verkopen.” 

  • ‘Bazen’ in Nederland en België

Dries heeft voor hij bij DOOR werkte, bij diverse Belgische bedrijven gewerkt in de sales. Wat hem opviel is dat Belgische bazen vaak afstandelijker zijn en niet van overleg houden. Een beslissing wordt vaak wel overlegd met een aantal verantwoordelijken. Het eindbesluit wordt puur door de eindverantwoordelijke genomen. In Nederland daarentegen overlegt de baas vaak met alle medewerkers. Dat is in België niet gebruikelijk. Beslissingen worden door de manager zelf genomen en daar heb je naar te luisteren. Discipline staat centraal in werkrelaties. In Nederland zijn werkgevers meer op het aanleren van vaardigheden gericht en zelfstandigheid.

  • Gelijkwaardigheid centraal stellen

Dries werkt onder andere voor SBM Life Science. Dat bedrijf heeft zowel een Nederlandse als een Belgische vestiging. Bij de eerste ontmoeting gingen de Belgische medewerkers naar Mijdrecht. “Er werd wat gemord; waarom moeten wij naar Nederland komen? Dat heb ik opgelost door de volgende ontmoeting in België te laten zijn. Ik werk graag vanuit gelijkwaardigheid en wil dit ook in mijn trainingen leidend laten zijn.”

Tips

Tenslotte wil Dries nog een aantal tips meegeven die hij gebruikt tijdens zijn trainingen:

  1. Wees bereid elkaar te leren kennen
  2. Ga uit van de goede intenties van mensen
  3. Halveer je stemvolume (als extravert persoon). Mensen kunnen zich aangevallen voelen door iemand met een hard volume
  4. Hanteer de grondhouding: beleefdheid en hoffelijkheid, dat doet wonderen.

Advies van schoonmoeder

Dries heeft voordat hij bij DOOR werkte een tijdje advies gehad van zijn schoonmoeder Cynthia Ghysels, die ook coach is. Zij kende DOOR al en zette hem op het spoor van trainer worden, omdat hij al veel ervaring in sales had. Dries is erg positief over haar en blij dat zij hem leerde om zelf keuzes te maken en dichtbij zichzelf te blijven!