Klantgericht telefoneren

De telefoon blijft een belangrijk visitekaartje voor bedrijven bij vragen of klachten van klanten. Juist door de vergaande digitalisering gaat ook de verwachting van dienstverlening aan de telefoon omhoog.

De training klantgericht telefoneren is dé praktijktraining om telefoongesprekken met klanten te voeren die verwachtingen overtreffen. Je leert bewezen gesprekstechnieken in jouw telefoonpraktijk toe te passen. Onderwerpen als structuur, gesprekstechnieken, weerstand en vraagstellingstechnieken vormen een vast onderdeel van het programma. Het programma bestaat uit een online begeleiding, offline praktijktraining en coaching door jouw DOOR professional. Je ontvangt ook toegang tot jouw persoonlijke portal my.dooracademy.nl.

Na afloop van het programma 'Klantgericht telefoneren' ben je in staat om:

  • Structuur te brengen in telefonische klantgesprekken
  • Een goede eerste indruk te maken in klantgesprekken
  • Te achterhalen wat de behoefte is van de klant
  • Proactief te handelen om de klantverwachting te overtreffen
  • Actief te luisteren, het initiatief over te nemen en vast te houden
  • Klantgerichtheid door te vertalen in je gesprekken
  • Positief klantgesprek af te sluiten
  • De organisatie krachtig te presenteren
  • In te spelen op het gedrag van de klant
  • Om te gaan met weerstanden en klachten

Een cursus Klantgericht telefoneren van DOOR is altijd op maat en een persoonlijke 'reis'. Daarom wordt bij deze training gestart met een persoonlijk intake. Het betekent dat jouw DOOR-trainer met jou en met jouw leidinggevende een open gesprek voert. De uitkomsten worden vertaald in een training Klantgericht telefoneren voor jou op maat. Na de intake ontvang jij jouw inloggegevens voor jouw trainingsportal www.my.dooracademy.nl met jouw persoonlijke trainingsschema. Het programma bestaat uit twee trainingsdagen samen met maximaal vijf andere deelnemers. Zo wordt de persoonlijke aandacht maximaal gegarandeerd en leer jij optimaal van anderen. Daarnaast vinden drie online coach bijeenkomsten plaats, om het geleerde in jouw telefoon praktijk te borgen en te zorgen dat jij de technieken maximaal in jouw praktijk kunt toepassen. Het programma wordt afgesloten met uitreiking van de certificaten samen met jouw leidinggevende en de andere deelnemers. Je wordt daarna onderdeel van de DOOR-community en blijft continue op de hoogte van nieuwe telefoon inzichten!

Een intake gesprek, waarvoor is dat precies?

DOOR gelooft dat iedereen uniek is. Daarom wordt het programma afgestemd op jouw persoonlijke behoeftes en wensen. Wij geloven dat je dan echt impact maakt met het programma. Tijdens de intake met jou en jouw leidinggevende worden de uitgangspunten voor het programma bepaald. Deze worden samen met jou verwerkt in een persoonlijke trainingsschema dat gedurende het hele programma centraal staat.

Waarom in groepen van zes deelnemers?

Dit programma is niet zomaar een telefoon training, maar een resultaatgericht programma van twee maanden. Jouw DOOR-trainer gaat een intensieve begeleiding met je aan (net als met de andere vijf deelnemers). Daarnaast is het belangrijk dat er tijdens de training telefoneren voldoende aandacht is voor iedereen. Daarom is de maximale groepsgrootte per trainer 6 deelnemers.

De volgende onderwerpen komen aan bod in deze training:

  1. Voorbereiding van goede gesprekken
    Een goede voorbereiding is in de regel het halve werk. Hoe jij jouw telefoon gesprekken perfect voorbereid, leer je hier.
  2. Gesprekstechnieken
    De meest actuele en bewezen gesprekstechnieken van inbound en outbound telefonie helpen je verwachtingen van klanten overtreffen
  3. Vraagstellingstechnieken
    Hoe jij jouw vragen stelt en welke vragen jij stelt, hebben een invloed op hoe jouw klanten jouw gesprek ervaren
  4. Omgaan met weerstand
    Weerstanden komen regelmatig voor tijdens telefoongesprekken. Hoe ga je hier mee om en rond je jouw gesprekken altijd positief af?
  5. Inspelen op het gedrag van klanten
    Klanten zijn mensen en hebben behoeftes. Hoe je inspeelt op het gedrag en de behoeftes van klanten, leer je in dit programma
  6. Commerciële vaardigheden aan de telefoon
    De commerciele vaardigheden tijdens inbound en outbound telefoongesprekken worden getraind en in de praktijk gebracht

De training 'Klantgericht telefoneren' begint een paar keer per jaar. In 2023 is de training gestart op:

- Woensdag 31 mei - De tweede trainingsdag vindt plaats op vrijdag 30 juni

- Donderdag 14 september - De tweede trainingsdag vindt plaats op dinsdag 10 oktober

- Woensdag 1 november - De tweede trainingsdag vindt plaats op donderdag 7 december

Trainings gegevens
  • Soesterduinen
  • 2 maanden
  • Max. 6 deelnemers
  • Prijs is afgestemd op jouw situatie Dit is inclusief alle locatiekosten, reiskosten van de DOOR-trainer, jouw persoonlijke portal en een jaar lang kosteloos toegang tot de DOOR-community.
  1. Structuur en opbouw
  2. Gesprekstechnieken aan de telefoon
  3. In- & outbound telefoneren
  4. Omgaan met lastige klanten en klachten
Trainer & Coach
Joey Brouns
Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg.
Een programma op maat gemaakt voor jouw organisatie?
DOOR - Maatwerk

Vraag meer informatie aan