Blog

Presenteren met impact door storytelling

Wat hebben mythische Noorse verhalen als 'De laatste dagen van Loki' en een presentatie waarbij jouw publiek op het puntje van zijn stoel zit met elkaar te maken? Op het eerste gezicht weinig, hoor ik je door je beeldscherm heen denken. In deze blog leg ik je uit hoe dat zit!

Auteur: Nick Borst

Datum: 27.11.2023

Eerst even uitleggen: wat zijn De laatste dagen van Loki?

Loki is de broer van de oppergod Odin en is bepaald geen lieverdje. Daarom wordt hij in dit verhaal (potentiële spoiler alert voor de televisieserie genaamd Loki) vastgezet in een grot met een giftige slang boven zijn hoofd. Dit gif druppelt op zijn hoofd en de pijn die dit veroorzaakt zorgt voor uithalen en schreeuwen van pijn die zo hard zijn, dat ze aardbevingen veroorzaken. En hoewel dit geen fraai einde is, vind ik het mooi hoe alles in zulke oeroude verhalen aan natuurfenomenen wordt gekoppeld. Daarnaast bepaalt dit verhaal dat alles een begin heeft en een einde; het is het sluitstuk van de Noorse mythologie. Maar wat heb jij daaraan als jij je volgende presentatie voorbereidt of nadenkt over hoe je jouw merkverhaal neer moet zetten?

Verhalen vertellen is de meest natuurlijke (en oudste!) vorm van communicatie
Verhalen zoals dit zijn door de menselijke geschiedenis heen dé manier geweest om een boodschap over te brengen. Als je een verhaal vertelt, gebeurt er namelijk veel meer in je brein dan als er alleen maar feiten en cijfers worden opgelepeld.

Je wordt getriggerd om ergens een voorstelling van te maken.

Van de donkere grot waarin Loki zit, de grote, giftige slang boven zijn hoofd of van de rommelende aardbevingen die het gevolg zijn van zijn geschreeuw. Deze oervorm van storytelling maakt het veel makkelijker om informatie te verwerken of, door vele eeuwen heen, over te brengen.

Presenteren als kunstvorm én als passie
Zo vormden verhalen onze geschiedenis, werden ze een kunstvorm en hebben ze mij mijn hele leven lang gefascineerd. Daarom ook dat ik ervoor koos om tien jaar lang als geschiedenisleraar deze fascinatie en passie op mijn leerlingen over te brengen. Maar ik zie ook dat steeds meer bedrijven de kracht van storytelling gebruiken en daar wil ik graag mee helpen. Want hier komt mijn passie voor verhalen vertellen samen met iets anders waar ik enthousiast over ben: presenteren in de breedste zin van het woord. Want met storytelling kan jij niet alleen die belangrijke toespraak beter laten beklijven, maar ook een merkverhaal onder het voetlicht brengen of een product in de markt te zetten.

Zo gebruik jij storytelling om met meer vertrouwen een betere presentatie te geven

De vraag daarbij is: hoe verstop je de kern van je boodschap in een verhaal, zodat deze boodschap beter overkomt? Het antwoord op deze vraag is mijn doel als coach; daarmee wil ik jou helpen. Dat begint bij jou het vertrouwen en de handvaten geven om een goede presentatie te geven, om jou natuurlijk en met jouw eigen kwaliteiten te laten presenteren. Zelf word ik altijd enthousiast van voor een groep staan, hen enthousiasmeren en mijn passie voor verhalen mee te geven. Dit wil ik aan jou overbrengen. Maar ik heb ook een aantal praktische tips waarmee ik je al op weg kan helpen:

  1. Maak je verhaal persoonlijk, gebruik niet alleen feiten en cijfers. Zoals deze blog gaat over mijn persoonlijke passie voor Noorse mythologie én over goeie presentaties.
  2. Zorg voor veranderingen in je toonhoogte en spreeksnelheid. En wissel korte met langere zinnen af. Dit maakt je presentatie dynamisch en beter te volgen.
  3. Beperk je hulpmiddelen, zoals slides of spiekbriefjes, en vat je verhaal samen in kernwoorden. Zo voorkom je dat je aan het voorlezen bent. Begin met maximaal 27 kernwoorden, kies hieruit de negen die het beste passen en schrap daar nog eens zes uit. De drie woorden die je dan overhoudt, dat is de kern van je verhaal.
  4. Gebruik je lichaamstaal en maak handgebaren om je verhaal kracht bij te zetten. Heen en weer lopen helpt ook om je presentatie dynamischer te maken.
  5. Zorg voor een duidelijke verhaallijn en structuur. Bijvoorbeeld probleem, oplossing en resultaat. Of begin, midden en einde. Zoals bij onze Noorse vrienden.

En dat is hoe De Laatste dagen van Loki jou helpen met het geven van een presentatie met impact!

Wil jij meer weten over de training Presenteren? Ik help je graag verder! Neem gerust contact op via n.borst@doortraining.nl of bel op 0642834308.

Leren presenteren

Meer informatie