Blog

The Future of Sales - Workshops

Wat was het weer geslaagd, The Future of Sales 2023! Tijdens dit event heb je verschillende workshops bijgewoond. Heb je er een gemist of wil je alles nog eens teruglezen? Scroll dan verder en laat je inspireren!

Datum: 20.10.2023

Verkopen is de klant helpen een keuze te maken!

In deze blog delen we de inhoud van de workshops met je, maar de inspirerende inleiding van DOOR-trainer Joey Brouns en AI Specialist Wybren Bosma mag ook zeker niet ontbreken! 

Bij sales draait het niet alleen om jouw product of dienst en de klant hiervan te overtuigen het te kopen. Bij sales draait het om het begrijpen van de behoeften en wensen van de klanten en hen te helpen de juiste beslissing te nemen. Met deze benadering zet je de klant centraal. Door de klant te helpen bij een wel overwogen beslissing, bouw je aan een langdurige relatie. Dat is wat het ‘The future of sales’ model laat zien. Via deze link zie je de uitleg van het model, uitgelegd door DOOR-trainer Joost Van der Weijden. 

Tijdens het event hebben we besproken hoe jij AI kunt inzetten om je als sales professional te onderscheiden op de verschillende aspecten van het Future of Sales (K4) model. Hieronder zullen we ze nogmaals behandelen.

Kwaliteit: Maak gebruik van ChatGPT om je voor te bereiden op gesprekken met zowel bestaande klanten als prospects. Vraag naar de kansen en uitdagingen in hun branche en hoe jouw oplossing daarin voorziet.

Klantvriendelijkheid: Maak gebruik van MagicalAI om je te helpen met het automatisch schrijven van e-mails. Dit bespaart jou als sales professional tijd die je kunt besteden aan het opbouwen van sterke relaties met klanten en prospects.

Klantgerichtheid: Gebruik ChatGPT om bijvoorbeeld blogs te schrijven over onderwerpen waar jouw doelgroep baat bij heeft. Je laat zo zien dat je met de klant meedenkt en je wordt gezien als een expert in jouw gebied.

Het is belangrijk om te onthouden dat deze hulpmiddelen dienen als zeer capabele assistenten, maar dat je altijd de boodschap moet verifiëren en ervoor moet zorgen dat je er zelf echt achter staat. Uiteindelijk ben jij als sales professional nog steeds degene die het verschil maakt in de relatie met je klanten, en dat zal altijd zo blijven, zelfs met de hulp van AI. Je kent de uitspraak: zaken doe je met de vent, en niet met de tent. Verkopen is en blijft gunnen.

Maak gebruik van alle technologische en innovatieve hulpmiddelen, maar jij staat in verbinding met de klant. Jij maakt het verschil in het verkoopproces. Dus het antwoord op de vraag: Wat is de future of Sales? Dat ben jij! Jij bent The Future of Sales!

Generatieverschillen - en hoe daar als sales professional mee om te gaan 

Het gezegde luidt: ‘Behandel de ander zoals de jij zelf behandeld wilt worden’. Maar klopt dat wel?  

In de workshop 'Generatieverschillen' hebben Eefje en Camille vijf generaties onderscheiden van elkaar. Van Babyboomers, via Generatie X en de Pragmatische generatie, naar de Millennials en de jongste generatie, Gen Z. Er zijn natuurlijk overeenkomsten, maar ook verschillen. En daar kun jij, als sales professional, je voordeel mee doen. We geven je twee tips per generatie!

Babyboomers (<1955) 

  1. Opgegroeid met de oude media. Benader ze bij voorkeur telefonisch of face to face.  
  2. En neem gerust meer tijd voor het commerciële proces. Zekerheid, kennis en kunde staan voorop. 

Generatie X (1956-1970) 

  1. Dit is een loyale generatie. Geef ze dus voldoende aandacht. Want eenmaal jouw klant…  
  2. Ze nemen zelf graag de expertrol in. En verwachten dit ook van jou. 

De Pragmatische generatie (1971-1985) 

  1. Zij houden van learning-on-the-job. Kun jij hen jouw product of dienst laten erváren? Zeker doen! 
  2. Ze willen snel naar resultaat. Probeer heel concreet te maken wat het ze oplevert als ze met jou in zee gaan. 

Millennials, ook wel Gen Y (1986-2000) 

  1. Flexibiliteit, daar houden ze van. Bied ze daarom geen langdurige contracten of abonnementen aan.  
  2. Ze vinden innovatie belangrijk, in combinatie met maatschappelijke betrokkenheid. Laat zien welk steentje jullie bijdragen.  

Generatie Z (2000>) 

  1. Dé generatie die streeft naar een betere wereld. Sluit daarop aan in jouw sales pitch. 
  2. De eerste digital natives. Daarom online goed te bereiken. Hou wel rekening met een korte aandachtsboog.  

Door de generaties heen zien we een geleidelijke verschuiving. Zo staan de producten, diensten en jouw rol als expert nog echt centraal voor de Babyboomers. Terwijl een Gen Z’er het daarnaast ook belangrijk vindt dat jij met jouw bedrijf een bijdrage levert aan de wereld om ons heen. Dit vraagt om een andere aanpak van jou als sales professional… en een subtiele, maar wezenlijke aanpassing van het gezegde: ‘Behandel de ander zoals de ander behandeld wil worden.’  

 

Proactieve sales, Top of Mind

Ga je voor het winnen van nieuwe klanten of het uitbouwen van een bestaande omzet? Hoe zorg jij ervoor dat je onderscheidend en klantgericht in het geheugen van jouw klant gegrift staat? 

Tijdens de workshop Proactieve Sales hebben DOOR-trainers Sander en Jolanda een onderzoek gedeeld. Dit onderzoek beantwoordt vragen als: 'hoe vaak moet je onder de aandacht komen om "top of mind" te blijven bij jouw klanten', en 'hoelang duurt het voordat een prospect een klant kan worden?'. Hieronder volgt een onderzoek dat voor iedereen in Sales een echte eyeopener is!

Na het bespreken van enkele ideeën zijn de deelnemers in kleine groepen aan de slag gegaan, onder leiding van de trainers, om 'Het beste idee' en 'Het nog betere idee' te ontwikkelen. Het was zeer inspirerend om met elkaar te brainstormen. Hieronder vind je een samenvatting van al deze ideeën. Maak er gebruik van om top of mind te blijven bij jouw klant! 

Het beste idee:

  • Laat een fruitkist (=duurzaam) of droppot, bij jouw klant bezorgen. Tip Plaats een QR-code met de boodschap die je wilt overbrengen. 
  • Stuur een persoonlijk LinkedIn-bericht na jouw bezoek. 
  • Organiseer een evenement met bestaande en potentiële klanten. Bestaande klanten kunnen dan jouw ambassadeurs worden. 
  • Maak gebruik van whitepapers, blogs en YouTube-video's als triggers voor het volgende contactmoment. 
  • Huur een skybox bij het WK Voetbal of Hockey of koop concertkaarten. Dit zal worden doorverteld. 
  • Geef een persoonlijk of gepersonaliseerd cadeau. 
  • Stuur een persoonlijke videoboodschap of een kaart (teamfoto) Tip: Met het pand van de klant op de achtergrond of het logo erbij. 
  • Start een spaaractie of maak jouw klant na Goldmember  
  • Plaats een teaser onder je e-mailhandtekening. 
  • Onderzoek subsidiemogelijkheden. 

Het nog betere idee:

  • Stuur een e-mail naar je klant met een link (laten maken via AI) en de vraag: "Gaat jouw klant de strijd winnen om zijn product aan AI te verkopen?" 
  • Deel kennis of nieuwe producten met videoboodschappen. Zorg ervoor dat aan het einde van elke boodschap een trigger wordt gegeven 
  • Maak whitelabel producten in combinatie met een goed doel – Maak whitelabel producten die aanspreken bij Nederlanders of klanten, zoals een "biertje van Koning Alexander voor Koningsdag". 
  • Stuur een foodtruck naar de klant tijdens de lunch. 

De Rode draad:

  • Doen wat je zegt en zeg wat je doet 
  • Passie voor jouw bedrijf en product en persoonlijk contact: 

Jij bent de Future of sales!

 

 

Ontdek het aanbod salestrainingen

Klik hier

Sales in je broekzak

Tijdens de workshop Sales in je broekzak onder leiding van DOOR-trainers Nick en Imane zijn er verschillende apps voorbij gekomen om jouw sales proces makkelijker te laten verlopen. We nemen ze hieronder kort met je door.

  • LinkedIn

Wist je bijvoorbeeld dat je heel makkelijk jouw LinkedIn gegevens kan delen via een QR-code, open de app, klik op de zoekbalk en helemaal rechts komt er een vierkantje in beeld en als je daar op klinkt, krijg je direct een QR-code die gescand kan worden waarbij een connectie zo is gemaakt.

  • Google Alerts

Google Alerts zijn meldingen die je kunt instellen om op de hoogte te blijven van bepaalde onderwerpen. Bijvoorbeeld van een klant waar jij erg graag aan tafel wil komen. Als je dit instelt via Google krijg jij een e-mail, die jou op de hoogte houdt van de activiteiten van je potentiële klant. Maar dit kan ook van een bepaald nieuwsonderwerp, trends of andere interessante informatie.

  • Videoboodschap naar een klant

Verras jouw relatie met een leuke video boodschap. Met een nek uitstekende video (afgekort een NUV) kan je jouw relatie op een leuke manier in het zonnetje zetten, de reactie van jouw relatie is sowieso positief. Oefen dit wel vaak, want het is soms lastig om te doen. Een paar tips:

  • Zorg dat je goed in beeld bent
  • Sta altijd, dit zorgt voor een actieve houding
  • Kort en krachtig, maximaal 1 minuut, dan blijft de boodschap sowieso hangen

  • ChatGPT

Wist jij dat je via ChatGPT onderzoek kan doen voor jou als je naar een nieuwe klant gaat. Vraag specifieke details over het potentiële bedrijf waarmee je zaken gaat doen en je komt binnen als een expert.

Meer inspiratie

Heb je naar aanleiding van het event of de workshops nog vragen? Of wil je een gratis inspiratiegesprek met een DOOR-trainer plannen? Neem contact op via info@doortraining.nl of bel +31 (0) 85 773 1004. We zijn blij om van je te horen!