De zomer staat voor de deur! Tijd om even af te schakelen en te genieten van welverdiende rust. Maar juist nu kun je met een kleine moeite de band met je klanten versterken. Zo zorg je ervoor dat je na de zomer direct weer aan de slag kunt met je salestargets. Hier zijn vijf praktische tips om dat te doen.
Tijdens de zomer is je team vaak onderbezet. Logisch, maar je wilt niet dat dat effect heeft op je dienstverlening. Laat staan dat je klant het gevoel krijgt dat hij niet op jou kan rekenen of dat je zijn belangen vergeet terwijl je team op het spreekwoordelijke strand ligt. Daarom is het belangrijk dat je klanten continuïteit én betrokkenheid ervaren.
Door vóór ‘de grote uittocht’ te investeren in je klantrelaties en proactief contact te zoeken, voelen klanten zich gewaardeerd en blijft jouw bedrijf top-of-mind. Met een persoonlijke en informele benadering versterk je de klantloyaliteit en maak je de weg vrij voor een vliegende start na de vakantie.
Een goed geschreven nieuwsbrief is altijd een uitstekende manier om contact te houden met je klanten. Stuur daarom vlak voor de vakantie een luchtige, zomerse nieuwsbrief. Zo heb je de kans dat jouw bedrijfsnaam het laatste is wat je klant ziet voor de vakantie, of juist het eerste bij terugkomst.
Zorg voor tips over een fijne vakantie, of deel luchtige verhalen en foto’s van jouw team. Zo maak je je merk menselijk en toegankelijk, wat de klantbinding ten goede komt.
Iedereen houdt van gratis dingen, zeker in de zomer! Organiseer bijvoorbeeld een zomerse giveaway via sociale media waarbij je klanten kans maken op een picknickmand, strandaccessoires of een dinerbon.
Hiermee houd je jouw merk zichtbaar én vergroot je je online bereik. Bovendien kun je zo nieuwe klanten aantrekken die je normaal misschien niet bereikt.
In een tijd waarin digitale communicatie de norm is, valt een persoonlijke, handgeschreven kaart echt op. Verstuur een vakantiekaart met een persoonlijke boodschap die aansluit bij de specifieke klant.
Dit kleine gebaar versterkt het gevoel dat jouw bedrijf betrokken is en klanten belangrijk vindt — wat op zijn beurt de loyaliteit verhoogt.
Denk aan een barbecue, picknick of een gezellige borrel. Door klanten in een informele setting te ontmoeten, geef je hen het gevoel dat je hen waardeert en bouw je de relatie verder uit.
Het is ook een goed moment om klanten te bedanken voor de samenwerking en hen alvast een fijne vakantie te wensen.
Niet iedereen is tegelijk op vakantie. Misschien is jouw concurrent zelfs tijdelijk gesloten. Zorg er dus voor dat je marketing en content ook in de zomer doorlopen. Zo blijf je zichtbaar voor potentiële klanten die hun plannen voor het najaar al aan het maken zijn.
Denk eraan: gemiddeld zijn zeven contactmomenten nodig voordat iemand tot aankoop overgaat. Door consistent aanwezig te zijn, vergroot je jouw kansen op een goede nazomerse verkoopstart.
De zomer biedt een uitgelezen kans om op een persoonlijke en luchtige manier contact te houden. Laat zien dat je om je klanten geeft, versterk de relatie, en zorg dat je in het najaar direct aan de slag kunt met je salestargets.
Kijk dan even tussen onze blogs. Dan blijf je ook tijdens je vakantie op de hoogte van de laatste inzichten. Zo kun je in het najaar jouw team weer op de beste manier leiden en je klanten op de beste manier bedienen!